1. Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa zawartych w Ustawie
Prawo Oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 roku oraz w przepisach wykonawczych
wydanych na jej podstawie.
2. Celem szkoły jest wspieranie ucznia, dziecka chorego w rozwoju ku pełnej dojrzałości
w sferze fizycznej, intelektualnej, emocjonalnej, duchowej i społecznej, wzmacniane
i uzupełniane przez działania z zakresu profilaktyki dzieci i młodzieży.
3. Ze względu na specyfikę szkoły, cele i zadania ukierunkowane są na stworzenie
optymalnych warunków do prawidłowego, wszechstronnego rozwoju wychowanków,
uczniów w środowisku szpitalnym.
Uczniami i wychowankami szkoły są pacjenci psychiatrycznych oddziałów dziecięcomłodzieżowych Wojewódzkiego Szpitala Psychiatrycznego im. prof. Tadeusza Bilikiewicza
w Gdańsku, Gdańskiego Centrum Zdrowia w Gdańsku, uczestnicy Środowiskowego Domu
Samopomocy w Gdańsku, PET – należy przez to rozumieć Punktu EdukacyjnoTerapeutycznego w Gdańsku.
Szkoła umożliwia realizację obowiązku szkolnego określonego w ustawie Prawo Oświatowe
i jako placówka publiczna:
1. Zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania przewidzianych
dla danego typu szkoły.
2. Zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.
3. Realizuje programy nauczania uwzględniające podstawę nauczania kształcenia ogólnego
oraz ramowy plan nauczania.
4. Realizuje ustalone przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania zasady
oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów.
5. Umożliwia uzyskanie świadectwa.
Szkoła realizuje program wychowawczo-profilaktyczny obejmujący treści i działania
o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli oraz treści
i działania o charakterze profilaktycznym dostosowane do potrzeb rozwojowych uczniów,
przygotowane w oparciu o przeprowadzoną diagnozę potrzeb i problemów.
Największe prawa wychowawcze w stosunku do dzieci posiadają rodzice. Nauczyciele
i wychowawcy wspierają rodziców w dziedzinie wychowania. W procesie wychowania biorą
udział i w miarę możliwości współpracują ze sobą również pracownicy szpitala i ośrodków
pomocy społecznej.
Do celów szczegółowych i zadań szkoły należą:
1. Realizacja prawa każdego obywatela Rzeczpospolitej Polskiej do kształcenia się oraz
prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki odpowiednich do wieku i osiągniętego
rozwoju.
2. Wspomaganie wychowawczej roli rodziny.
3. Zapewnienie wychowania rozumianego, jako wspieranie dziecka w rozwoju ku pełnej
dojrzałości w sferach fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej.
4. Realizacja programów nauczania zgodnie z podstawowymi programami kształcenia
ogólnego i z ramowymi planami nauczania, dostosowanymi do aktualnych
i indywidualnych możliwości psychofizycznych uczniów chorych.
5. Kształcenie i podejmowanie działań opiekuńczo-wychowawczych organizowanych
w naszej szkole, realizowanych odpowiednio do wskazań pracowników ochrony zdrowia
i pomocy społecznej prowadzących leczenie i terapię dzieci i młodzieży przebywających
w szpitalu i ośrodkach pomocy społecznej.
6. Dbanie o harmonijny rozwój uczniów.
7. Współtworzenie atmosfery przyjaźni, bezpieczeństwa i zrozumienia w relacjach uczeń-
uczeń, uczeń-terapeuta, uczeń-nauczyciel.
8. Stwarzanie warunków prawidłowej adaptacji dziecka w zakładzie leczniczym i pomocy
społecznej i zapobieganie izolacji wynikającej z choroby.
9. Kształcenie oraz specjalne działania opiekuńczo-wychowawcze, które organizuje się
w celu zaspokajania potrzeb edukacyjnych i rozwojowych uczniów, wspomagania ich
procesu terapeutycznego, powrotu do zdrowia oraz zagospodarowania czasu wolnego.
10. Zapewnienie opieki nad uczniami niepełnosprawnymi przez umożliwianie realizowania
zindywidualizowanego procesu kształcenia, form pracy i programów nauczania.
11. Realizacja programu wychowawczego-profilaktycznego przyjętego przez Radę
Pedagogiczną.
12. Systematyczna współpraca z rodzicami i szkołami macierzystymi uczniów chorych oraz
z personelem medycznym szpitala.
13. Organizacja warunków do rozwoju zainteresowań i uzdolnień uczniów przez
prowadzenie zajęć pozalekcyjnych oraz kształtowanie aktywności społecznej
i umiejętności spędzania czasu wolnego.
14. Zapewnienie uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej.
15. Współpraca z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi instytucjami
świadczącymi pomoc dzieciom.
16. Prowadzenie nauczania indywidualnego zgodnie z zaleceniami poradni psychologicznopedagogicznej.
17. Umożliwienie uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej,
językowej i religijnej poprzez udział w zajęciach dydaktycznych i pozalekcyjnych,
rozwijanie u uczniów miłości do ojczyzny oraz szacunku dla polskiego i ogólnoludzkiego
dziedzictwa kulturowego.
18. Zapewnienie opieki uczniom pozostającym w trudnej sytuacji materialnej i życiowej.
19. Kształtowanie wśród dzieci i młodzieży umiejętności sprawnego posługiwania się
technologiami informacyjno-komunikacyjnymi.
20. Upowszechnianie wiedzy o bezpieczeństwie, kształtowanie właściwych postaw wobec
zagrożeń, w tym związanych z korzystaniem z technologii informacyjnokomunikacyjnych, a także w sytuacjach nadzwyczajnych.
21. Utrzymywanie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki.
22. Upowszechnianie wiedzy na temat zasad promocji i ochrony zdrowia.
W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkoły, ze względu na:
• zagrożenia bezpieczeństwa uczniów w związku z organizacją i przebiegiem imprez
ogólnopolskich lub międzynarodowych,
• temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z
uczniami, zagrażającej zdrowiu uczniów,
• zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną,
• innego nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu
uczniów.realizacja zadań szkoły
po dwóch dniach od podjęcia decyzji, organizuje się zajęcia z wykorzystaniem metod i
technik kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji tych zadań, zgodnie z
przepisami wydanymi na podstawie ustawy prawo oświatowe. Poprzez stosowanie zajęć z
wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość przyjmuje się w szczególności
zajęcia prowadzone:
1) z wykorzystaniem:
a) materiałów i funkcjonalności Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej udostępnionej przez
ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania pod adresem www.epodreczniki.pl,
b) materiałów dostępnych na stronach internetowych urzędu obsługującego ministra
właściwego do spraw oświaty i wychowania, stronach internetowych jednostek podległych
temu ministrowi lub przez niego nadzorowanych, w tym na stronach internetowych
Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i Okręgowych Komisji Egzaminacyjnych,
c) materiałów prezentowanych w programach publicznej telewizji i radiofonii,
d) innych niż wymienione w lit. a–c materiałów wskazanych przez nauczycieli za zgodą
Dyrektora Szkoły
2) przez podejmowanie przez ucznia aktywności określonych przez nauczyciela,
Potwierdzających zapoznanie się ze wskazanym materiałem i dających podstawę do oceny
pracy ucznia;
3) z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej zapewniających wymianę
informacji między nauczycielem, uczniem lub rodzicem m.in. takich jak:
- komunikację poprzez pocztę elektroniczną;
- media społecznościowe, komunikatory, programy do telekonferencji przy
zachowaniu bezpiecznych warunków korzystania z Internetu;
- kontakt telefoniczny ;